Rwa kulszowa (ischias) – objawy, przyczyny, leczenie

Rwa kulszowa (ischias) – objawy, przyczyny, leczenie

Rwa kulszowa odnosi się do bólu pleców spowodowanego problemem nerwu kulszowego. To duży nerw, który biegnie od dolnej części pleców w dół z tyłu każdej nogi. Kiedy coś rani lub uciska nerw kulszowy, może powodować ból w dolnej części pleców, który rozprzestrzenia się na biodro, pośladki i nogę. Aż 90% ludzi wraca do zdrowia po rwie kulszowej bez operacji.

Rwa kulszowa czy inny ból pleców?

Aż 85% ludzi doświadcza pewnego rodzaju bólu pleców podczas swojego życia. Ale to nie zawsze dotyczy nerwu kulszowego. W wielu przypadkach ból pleców jest wynikiem nadmiernego rozciągnięcia lub naprężenia mięśni w dolnej części pleców. To, co najczęściej odróżnia rwę kulszową, to sposób, w jaki ból promieniuje w dół nogi i do stopy. Może to przypominać silny skurcz nogi, który utrzymuje się przez wiele dni.

Objawy rwy kulszowej

  • Bardzo silny ból na który nie pomagają leki przeciwbólowe sprzedawane bez recepty; lekarz może zastosować silniejsze leki i inne rodzaje terapii.
  • Dolegliwość utrzymuje się dłużej niż 3-4 dni i towarzyszy mu osłabienie nogi lub stopy; może to być poważnym objawem neurologicznym.

Zgłoś się do lekarza, jeśli odczuwasz:

  • Ból jest bardzo silny i nie pomagają leki przeciwbólowe sprzedawane bez recepty; lekarz może zastosować silniejsze leki i inne rodzaje terapii.
  • Ból utrzymuje się dłużej niż 3-4 dni i towarzyszy mu osłabienie nogi lub stopy; może to być poważnym objawem neurologicznym.

Przyczyny rwy kulszowej

  • Przepuklina dysku

    Najczęstszą przyczyną rwy kulszowej jest przepuklina dysku. Dyski działają jak poduszki między kręgami kręgosłupa. Dyski te słabną wraz z wiekiem i stają się bardziej podatne na obrażenia. Czasami żelopodobny środek krążka przebija zewnętrzną wyściółkę i naciska na korzenie nerwu kulszowego. Około 1 na 50 osób w pewnym momencie życia dostanie przepukliny dysku. Nawet jedna czwarta z nich będzie miała objawy trwające dłużej niż 6 tygodni.

  • Zwężenie kręgosłupa

    Naturalne zużycie kręgów może prowadzić do zwężenia kanału kręgowego. To zwężenie, zwane zwężeniem kręgosłupa, może wywierać nacisk na korzenie nerwu kulszowego. Zwężenie kręgosłupa występuje częściej u dorosłych w wieku powyżej 60 lat.

  • Guzy kręgosłupa

    W rzadkich przypadkach rwa kulszowa może wynikać z guzów rosnących wewnątrz lub wzdłuż rdzenia kręgowego, lub nerwu kulszowego. Kiedy guz rośnie, może wywierać nacisk na nerwy odgałęzione od rdzenia kręgowego.

  • Kręgozmyk

    Podobnie jak w przypadku przepukliny dysku, kręgozmyk obejmuje poślizg kręgosłupa. Różnica polega na tym, że sam kręg się ześlizgnął i uciska nerw, co powoduje ból nerwu kulszowego. Kręgozmyk może być wadą wrodzoną lub spowodowaną urazem. Może się to zdarzyć nawet podczas nieprawidłowego wykonywania ćwiczeń.

  • Uraz

    Ból nerwu kulszowego nie musi pochodzić z organizmu. Uraz zewnętrzny jest jedną z najczęstszych przyczyn rwy kulszowej. Wypadki z udziałem pojazdów mechanicznych, uprawiania sportu, niewłaściwa technika ćwiczeń lub upadki są głównymi przyczynami rwy kulszowej. Rezultatem jest uszczypnięcie, lub ucisk nerwu, który powoduje ból nerwu kulszowego.

  • Syndrom Piriformis

    Mięsień gruszkowaty w zginaczach biodrowych, umożliwia prawidłową rotację bioder. Nerw kulszowy znajduje się tuż obok tego mięśnia. Zespół gruszkowaty występuje wtedy, gdy mięsień zaczyna się kurczyć i wywiera bezpośredni nacisk na nerw. Gdy mięsień naciska na nerw, skutkuje to bólem nerwu kulszowego. Zespół piriformis występuje częściej u kobiet.

  • Gruby portfel

    Gruby portfel może wywołać zespół piriformis. Stan ten może dotyczyć mężczyzn, którzy noszą portfel w tylnej kieszeni spodni. To wywiera chroniczny nacisk na mięsień gruszkowaty i z czasem może pogorszyć nerw kulszowy. Możesz uniknąć tego problemu, trzymając portfel w przedniej kieszeni lub kieszeni kurtki.

Diagnostyka i badania rwy kulszowej

Dla rozpoznania rwy kulszowej przeprowadza się próbę Lasegue’a – u pacjenta leżącego na wznak ból pojawia się w krzyżu i wzdłuż nerwu kulszowego przy unoszeniu wyprostowanej nogi poci kątem 45°. Wykonuje się też badanie radiologiczne, rezonans magnetyczny lub tomografię komputerową.

Leczenie naturalne rwy kulszowej

Jak dotąd brakuje naukowego poparcia dla twierdzenia, że ​​jakakolwiek medycyna alternatywna może leczyć rwę kulszową. Gorące i zimne okłady, joga i delikatne ćwiczenia mogą pomóc złagodzić objawy rwy kulszowej. Dodatkowo, wiele alternatywnych terapii może pomóc w walce z bólem związanym z rwą kulszową.

Osteopatia

Na przesunięte krążki międzykręgowe dobrze może wpłynąć masaż i nastawiania tkanki miękkiej, jakie osteopata stosuje, by usunąć ucisk nerwu kulszowego.

Z osteopatą należy się skonsultować, kiedy rwa kulszowa wiąże się z naciągnięciem albo uszkodzeniem mięśnia i pogłębia się po ćwiczeniach fizycznych, ale nie ustępuje po odpoczynku.

Praca z ciałem

Ćwiczenia na rwę kulszową

Ćwiczenia na rwę kulszową to już nie tylko ratunek dla osób w podeszłym wieku. Coraz więcej osób pracujących przez wiele godzin przy biurku, zestresowanych i niewłaściwie się odżywiających, cierpi na tę przypadłość. Zastosowanie ćwiczeń na rwę kulszową pozwoli zminimalizować dotkliwy ból w dolnej części pleców i zapobiec atakom korzonków.

Metoda McKenziego

ćwiczenie nr 1  – Leżenie przodem

  • Połóż się na brzuchu, z ramionami ułożonymi wzdłuż ciała i głową obróconą na jedną stronę.
  • Pozostań w tej pozycji, zaczerpnij kilka głębokich oddechów, następnie rozluźnij się całkowicie na 2 lub 3 minuty. Staraj się świadomie wyeliminować wszelkie napięcia mięśni dolnej części pleców, bioder i kończyn dolnych. Bez tego pełnego rozluźnienia nie będzie szans na zlikwidowanie zniekształceń, które mogą być obecne w stawach kręgosłupa. Wykonuj to ćwiczenie na początku każdej sesji ćwiczeń.

ćwiczenie nr 2 – Leżenie w przeproście

  • Pozostań w pozycji leżącej na brzuchu.
  • Umieść łokcie pod barkami, co umożliwi ci oparcie się na przedramionach. Podczas tego ćwiczenia, podobnie jak w ćwiczeniu nr 1, rozpocznij od zaczerpnięcia kilku głębokich oddechów, po czym pozwól na całkowite rozluźnienie się mięśni dolnej części pleców, bioder i kończyn dolnych. Pozostań w tej pozycji od 2 do 3 minut.

To ćwiczenie służy przede wszystkim do leczenia ciężkich postaci bólu krzyża.

ćwiczenie nr 3 – Przeprost w pozycji leżącej

  • Pozostań w pozycji leżącej na brzuchu, następnie umieść dłonie pod barkami, jak przed ćwiczeniem „pompki”
  • Prostując ramiona w łokciach, wypchnij górną część ciała ku górze na tyle wysoko, na ile pozwala ból. W trakcie tego manewru musisz całkowicie rozluźnić mięśnie miednicy, bioder i kończyn dolnych, pamiętaj także, by oddychać normalnie
  • Utrzymuj miednicę, biodra i kończyny dolne zwisające bezwładnie, pozwól także, by zwisła dolna część pleców.
  • Utrzymaj tę pozycję przez sekundę lub dwie, następnie opuść ciało do pozycji początkowej.

ćwiczenie nr 4 –  Przeprost w pozycji stojącej

  • Stań z wyprostowanymi plecami i stopami w lekkim rozkroku, umieść dłonie na wysokości talii z palcami skierowanymi w dół, stykającymi się w centralnej linii kręgosłupa.
  • Odegnij do tyłu tułów w talii możliwie jak najdalej, wykorzystując dłonie i palce jako oś obrotu. W trakcie tego manewru utrzymuj nogi wyprostowane w kolanach.
  • Utrzymaj tę pozycję przez sekundę lub dwie, następnie powróć do pozycji początkowej.

Technika Alexandra

Technika Alexandra, system ćwiczeń korygujących postawę, nauczy poprawnego sposobu siedzenia, stania i poruszania się, co może zapobiec przyszłym atakom.

Leczenie homeopatyczne rwy kulszowej

Najlepsze 6 leków homeopatycznych na rwę kulszową

Rhus tox — Rhustox można podawać w przypadku bólu rwy kulszowej, jeśli występują następujące objawy

  • Ból w tylnej części podczas wstawania z pozycji siedzącej.
  • Ból występuje bardziej w okolicy pleców i ud, gdy zaczyna się chodzić po długotrwałym siedzeniu
  • Ból rano po wstaniu z łóżka
  • Ból jest bardziej nasilony podczas wilgotnej, deszczowej pogody
  • Ból jest łagodzony przez każdą ciepłą aplikację

 Aesculus

  • Występują skurcze z łagodnym piekącym bólem od dolnej części pleców do kolana
  • Ból w dotkniętej części jest bardziej odczuwalny podczas chodzenia lub pochylania się
  • Występuje skłonność do zaparć związanych z bólem rwy kulszowej
  • Jest to również dobre lekarstwo, jeśli ból pleców jest większy niż w przypadku hemoroidów

 Gnaphalium-

  • Częsty ból łydek nóg i stóp odczuwany w łóżku.
  • Silny ból wzdłuż nerwu kulszowego od bioder do mięśni łydek.
  • Występuje drętwienie na przemian z bólem.
  • Ból jest nieco lepszy podczas wyciągania kończyn do góry lub zginania uda na brzuchu

 Colocynth — to następujące objawy, które powodują kolocynt w rwie kulszowej

  • Ból pleców pochodzi z dolnej części pleców i przechodzi w dół oddziału
  •  Ból pleców, jakby wkręcony w imadło na dotkniętych częściach
  •  Ból jest w niewielkim stopniu łagodzony przez masaż dotkniętej części
  •  Występuje skurczowy, ostry ból nerwobólowy od biodra do kolana lub nawet do dolnych części.

Magnesia Phos

  • Ból występuje bardziej od biodra do podudzia.
  • Ból pojawia się nagle podczas stawiania stopnia na podłodze po pozycji siedzącej
  • Ból pleców jest łagodzony przez ciepłe zastosowanie
  • Występują silne skurcze z bólem typu neuralgicznego w całej części rwy kulszowej

 Chamomilla

  • Występuje ostry ból w dolnej części uda, który powoduje, że pacjent płacze z bólu
  •  Występuje uczucie drętwienia nóg i stopy
  •  Ból jest gorszy, jeśli zostanie nałożony na ciepło iw nocy
  •  Wszelkiego rodzaju podrażnienie lub złość bardziej wyzwala ból

Masaż na rwę kulszową

Wypróbuj następujące techniki samodzielnego masażu:

  • połóż się na podłodze na plecach z nogami zgiętymi w kolanach;
  • rozluźnij się na kilka minut.
  • Skarpetkę z włożonymi do niej dwiema miękkimi gumowymi piłkami podłóż pod plecy po obu stronach kręgosłupa w okolicy krzyżowej i oprzyj na nich ciało. Pozwól , by ciało opadało ponad piłkami ku podłodze.
  • Usuń piłki i rozluźnij się na dalszych kilka minut.
  • Powtórz to samo ćwiczenie, podkładając piłki pod pośladki.

Odżywianie, witaminy i minerały

  • Korzystnie mogą działać duże dawki wapnia (1 OOO mg) i magnezu (400 mg) przed snem oraz witamina C (500 mg).
  • Czasem pomaga też zażywanie przez tydzień (nie dłużej) 50 mg witaminy B6 3 razy dziennie.

Więcej wskazówek dotyczących uzupełniania diety znajdziesz tutaj

Bóle pleców — dieta chorobowa

Terapie ziołowe na ischias

Napar z kory wierzby białej (Salix alba) albo wiązówki błotnej (Filipendula ulmaria) może uśmierzyć ból stawów.

Przy skurczach mięśniowych warto spróbować pluskwicy graniastej (Cimicifuga racemosa).

Maść z owoców kasztanowca w rwie kulszowej

Potrzebujesz:

  • 50 g owoców kasztanowca;
  • Olejek kamforowy.

Postępowanie:

  • Owoce zmiel w maszynce do mięsa,
  • Dodaj taką ilość olejku kamforowego, aby powstała gęsta maść i dokładnie utrzyj. Maść rozprowadzaj cienką warstwą na kawałku pergaminu i przykładaj na bolące miejsca. Stosuj do ustania bólu.

Plaster parafinowy przeciwko ischiasowi

  • Parafinę lub wosk pszczeli należy rozpuścić w kąpieli wodnej.
  • Przy pomocy szerokiego i płaskiego pędzla nakładać na bolące miejsca.
  • W trakcie zabiegu chory odczuwa silne pieczenie, ale do poparzenia nie dochodzi.
  • Aby zabieg był skuteczny, należy nałożyć podczas zabiegu 30-40 warstw, zawsze czekając, aż świeżo nałożona warstwa zastygnie.
  • Jeśli chory skarży się na zbyt silne pieczenie, plaster można nieco ochłodzić.
  • Kiedy plaster zastygnie, usunąć go po upływie 15-20 minut.

Zwykle stosuje się2-3 zabiegi.

Uwaga: Jeśli plaster nakładamy na owłosione miejsce, należy włosy zgolić. W przeciwnym wypadku usuwanie plastra będzie bolesne.

Wodolecznictwo na likwidację bólu przy rwie kulszowej

Wodolecznictwo jest niezwykle ważne i najlepiej likwiduje ból! Powinny to być gorące oraz zimne polewania, prysznice lub okłady.

Następujące sposoby domowe mogą łagodzić ból:

  • Przykładaj okłady z lodu na bolesną okolicę na 30-60 minut, gdy tylko ból się pojawi. Zabieg ten powtarzaj kilka razy dziennie przez 2-3 dni. Następnie przykładaj gorący termofor przez taki sam okres.
  • Rano rozcieraj górną część ciała rękawicą kąpielową zamoczoną w chłodnej wodzie. Po rozcieraniu pozostań w łóżku (rozcieranie można wykonywać w łóżku, jeśli trudno się poruszać).

Wieczorem wskazane są mokre rozcieranie całego ciała.

  • Najpierw, na miejsce, w którym występuje ból należy robić gorący prysznic, stopniowo podnosząc temperaturę aż do maksymalnie najwyższej. Taki bardzo gorący prysznic należy robić przez ok. 10-15 minut. Następnie, stopniowo obniżać temperaturę aż do najniższej, robiąc bardzo zimny prysznic lub przykładając na to miejsce lód przez ok. 3 minuty. Potem, ponownie gorący, i tak na przemian, gorące (ok. 3-5 min) i lodowate (ok. 3 min) prysznice, okłady lub polewania. Łącznie powinno być ok. 5 takich zmian, przynajmniej raz dziennie, a jeśli czas na to pozwala, to jeszcze lepiej jest wykonywać te zabiegi 2, a nawet 3 razy dziennie. Im częściej, tym szybciej nastąpi wyleczenie.

 

Kąpiel z igliwia i szyszek sosnowych

Potrzebujesz:

0,5 – 1 kg świeżego igliwia, młodych zielonych szyszek i drobnych gałązek sosnowych.

Postępowanie:

  • Składniki zalej zimną wodą, doprowadź do wrzenia i gotuj na małym ogniu 30 minut.
  • Pozostaw pod przykryciem na godzinę.

Wywar powinien mieć ciemnobrązowy kolor. Kąpiele z dodatkiem wywaru z igliwia i szyszek działają uspokajająco, wzmacniają serce i nerwy. Zalecane są do częstego stosowania (1-2 x w tygodniu) przez osoby cierpiące na  zaburzenia pracy serca, bezsenność, reumatyzm, artretyzm, ischias, zapalenie stawów, dolegliwości skórne.

Ważne: W czasie ostrego bólu nie podnoś ciężarów większych niż 5 kg. Przy podnoszeniu przyjmuj ciężar na zgięte nogi i ramiona, odciążaj zaś plecy. Nie ciągnij, lecz raczej popychaj ciężkie przedmioty.

Zapobieganie rwie kulszowej

  • Śpij na twardym materacu na plecach lub na boku z podkurczonymi kolanami; unikaj spania na brzuchu. Tylko podczas napadu ostrego bólu śpij z poduszką włożoną pod lub między kolana.
  • Przystosuj wysokość krzesła, tak aby stopy spoczywały płasko na podłodze, a kolana znajdowały się nieco wyżej niż pośladki; staraj się przy siedzeniu opierać obie stopy płasko na podłodze i nie zakładać nogi na nogę.
  • Postaraj się, aby krzesło, na którym zwykle siedzisz, miało twarde oparcie i mocno do niego przyciskaj wyprostowane plecy.
  • Poddaj się badaniom profilaktycznym przez neurologa.
  • W razie potrzeby poddaj się badaniu rentgenowskiemu lub tomograficznemu (MRI, CT).
  • Monitoruj swoją postawę.

Doceniasz ten materiał? Podziel się treścią

Share on facebook
Share on pinterest

Komentarz

To może Cię zainteresować

  • Wszystko
  • CHOROBY I OBJAWY - NATURALNE LECZENIE
  • DARY NATURY
  • KOSMETYKI
  • PRZEZIĘBIENIE I GRYPA
Wszystko
  • Wszystko
  • CHOROBY I OBJAWY - NATURALNE LECZENIE
  • DARY NATURY
  • KOSMETYKI
  • PRZEZIĘBIENIE I GRYPA
Przygotowanie i technika stawiania baniek lekarskich

Bańki lekarskie – przygotowanie i technika stawiania

szampon domowy

Jak samodzielnie zrobić szampon do włosów

czarna jagoda

Borówka czernica – naturalne lekarstwa

Imbir - samo zdrowie

Imbir – samo zdrowie

dieta FODMAC

Dieta FOD MAC na zespół jelita drażliwego

ocet jabłkowy zastosowanie

Ocet jabłkowy – w medycynie naturalnej

Jestem, zainteresowana zdrowym sposobem życia. Życie w stylu EKO to moja pasja. Mam nadzieję, że dzięki mnie, stanie się też i Twoją. Zainspiruj się.

Najnowsze wpisy

Prezent dla Ciebie

Darmowy ebook - Naturalna apteczka domowa

Proszę czekać na wiadomość

Dziękuję!

Tu mnie znajdziesz