Ból stawów — 11 naturalnych metod uśmierzania bólu

Ból stawów to jest najczęstszym objawem zapalenia stawów. Pod tą nazwą kryje się ponad 200 jednostek chorobowych, jednak najbardziej popularne są: zwyrodnieniowa choroba stawów (OA) i reumatoidalne zapalenie stawów (RZS).

Najczęstsze przyczyny bólu stawów

Zwyrodnieniowa choroba stawów (OA)

Zwyrodnieniowa choroba stawów (OA) występuje głównie wtedy, gdy zużycie chrząstki powoduje ocieranie się kości, co prowadzi do tarcia, uszkodzenia i stanu zapalnego. Dotyczy ona kolan, bioder, kręgosłupa i dłoni.

Objawy

  • Poranna sztywność,
  • ból i obrzęk stawów,
  • ograniczenie zakresu ruchów,
  • deformacja stawów (w niektórych przypadkach).

Przyczyny

  • Złamania i inne urazy, w tym te, do których doszło w dzieciństwie,
  • alergie pokarmowe,
  • dieta bogata w tłuszcze, produkty odzwierzęce i żywność przyczyniająca się do zakwaszenia organizmu,
  • zaburzenia równowagi hormonalnej,
  • stres emocjonalny,
  • nadwaga,
  • problemy trawienne (zespół nieszczelnych jelit, zaburzenia równowagi flory bakteryjnej),
  • zaburzenia biomechaniki ciała (nieprawidłowa postawa, płaskostopie).

Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS)

Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) jest schorzeniem ogólnoustrojowym, które wywołuje objawy w całym ciele. Jest to choroba autoimmunologiczna, która występuje, gdy układ odpornościowy błędnie atakuje zdrową tkankę stawową.

Objawy

  • stan zapalny, ból, tkliwość i odbarwienie skóry (objawy dotyczą najczęściej ramion, łokci, nadgarstków, kostek i palców dłoni i stóp),
  • poranna sztywność,
  • przewlekle infekcje,
  • guzki powstałe w miejscu uszkodzenia stawów,
  • w dłuższej perspektywie – deformacja stawów,
  • zmęczenie, utrata masy ciała, osłabienie i sporadycznie gorączka.

Przyczyny

  • niepożądane reakcje autoimmunologiczne,
  • infekcje (wywołane przez mikoplazmy, wirusy i grzyby), boreliozę i inne zakażenia,
  • stres emocjonalny,
  • przerost szkodliwych bakterii w przewodzie pokarmowym,
  • alergie pokarmowe,
  • nagromadzenie toksycznych metali,
  • skłonności genetyczne.

Lekarze mogą przepisać leki w celu złagodzenia bólu związanego z zapaleniem stawów, ale często zalecają także naturalne metody leczenia.

Pamiętaj, aby porozmawiać z lekarzem przed wypróbowaniem jakiegokolwiek lekarstwa na zapalenie stawów, bez względu na to, czy wiąże się to z przyjmowaniem leków, czy nie.

Naturalne środki na uśmierzanie bólu w zapaleniu stawów

Jeśli chcesz wypróbować naturalne i domowe środki zaradcze, zapytaj swojego lekarza, co byłoby dla ciebie najbardziej pomocne i czy istnieją jakieś ograniczenia co do tego, jakich możesz spróbować. Jeśli da ci zielone światło zapoznaj się z tymi popularnymi metodami leczenia:

1. Zarządzaj swoją wagą

Twoja waga może mieć duży wpływ na objawy zapalenia stawów. Dodatkowe kilogramy wywierają większy nacisk na stawy, szczególnie na kolana, biodra i stopy.

Twój lekarz może pomóc Ci ustalić docelową wagę i opracować program, który pomoże Ci osiągnąć ten cel.

Zmniejszenie obciążenia stawów poprzez utratę wagi:

  • poprawi twoją mobilność,
  • zmniejszy ból,
  • zapobiegnie w przyszłości uszkodzeniom stawów.

2. Dieta a ból stawów

Jedz pokarmy przeciwzapalne

Porzuć fast foody, smażone i przetworzone jedzenie, jeśli chcesz zmniejszyć ból stawów. Szwedzkie badanie pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów wykazało, że ci, którzy przeszli na śródziemnomorski plan odżywiania się (świeże owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, ryby, oliwa z oliwek, orzechy, czosnek, cebula i zioła) mają mniej stanów zapalnych i w rezultacie odzyskali pewne zdolności fizyczne. 

Trzymaj się żywności nie powodującej alergii

Alergie pokarmowe mogą odgrywać rolę w chorobach autoimmunologicznych, takich jak RA. Naukowcy z University of Oslo w Norwegii odkryli, że osoby z RA mają wyższe poziomy przeciwciał na mleko krowie, jaja, dorsze i wieprzowinę niż ludzie, którzy nie mieli tej choroby. W jednym badaniu osoby z RZS, które stosowały dietę eliminującą popularne pokarmy związane z alergiami, takie jak zboża (zwłaszcza produkty pszenne zawierające gluten), orzechy, mleko i jaja przez 10 do 18 dni, miały znaczną poprawę objawów. Kiedy znów zaczęli jeść te produkty, poczuli się gorzej. Inne badania wykazały, że kukurydza, pszenica, pomarańcze, owies, żyto, jajka, wołowina i kawa mogą również stanowić problem. Wiele z tych pokarmów pomaga wytwarzać kwas arachidonowy, substancję chemiczną związaną ze stanem zapalnym.

Przejdź na pikantne jedzenie, gdy zacznie się zapalenie stawów

Przyprawy takie jak pieprz cayenne, imbir i kurkuma zawierają związki, które zmniejszają obrzęk i blokują substancję chemiczną w mózgu, która przesyła sygnały bólu. Wyszukaj pikantne przepisy meksykańskie, indyjskie i tajskie (lub trzymaj butelkę gorącego sosu na stole przez cały czas). Te produkty pomagają również zmniejszyć stan zapalny i ból.

3. Suplementy i zioła łagodzą bóle stawów

Naturalne środki zaradcze stanowią skuteczny i bezpieczny sposób łagodzenia objawów i promowania gojenia stawów. Wiele badań pokazuje, że naturalne środki zaradcze mogą być bardziej skuteczne niż ich odpowiedniki farmaceutyczne.

Istnieją różne rodzaje zapalenia stawów, ale wszystkie mogą powodować ból. Niektóre naturalne środki zaradcze mogą pomóc w łagodzeniu objawów łagodnych, szczególnie jeśli stosuje się je razem z innymi opcjami leczenia.

Niektóre zioła mogą mieć właściwości przeciwzapalne, które mogą pomóc w reumatoidalnym zapaleniu stawów (RZS) lub chorobie zwyrodnieniowej stawów (OA).

Zapoznaj się jakie suplementy i zioła będą pomocne w zmniejszeniu bólu stawów

4. Stosuj terapię ciepłem i zimnem

Leczenie ciepłem i zimnem może pomóc złagodzić ból i zapalenie stawów.

1. Ciepło: Rozluźnia mięśnie i pobudza przepływ krwi. 

  • Możesz użyć wilgotnej podkładki grzewczej lub ciepłego, wilgotnego ręcznika. 
    Wiele osób lubi używać bardzo gorących opakowań do mikrofalówki. Uważaj, aby nie poparzyć skóry. 
  • Możesz również zastosować terapię cieplną pod prysznicem. Niech ciepła woda uderzy w bolesne miejsce na ciele. To może to złagodzić sztywność. Jacuzzi to kolejny dobry sposób na rozluźnienie sztywnych mięśni. 
  • Przez przynajmniej 20 minut pozostań w gorącej kąpieli z solą Epsom, by wypocić toksyny i wchłonąć zawarte w niej minerały.
    Uwaga! Nie używaj jacuzzi lub spa, jeśli masz wysokie ciśnienie krwi, choroby serca lub jesteś w ciąży.
  • Myj naczynia ręcznie
    Brzmi to sprzecznie z intuicją, ale to proste zadanie w kuchni łagodzi ból stawów odczuwany w dłoniach. Jak to działa? Po pierwsze, zanurzenie rąk w gorącej wodzie może pomóc rozluźnić mięśnie i stawy oraz złagodzić sztywność. Po drugie, ćwiczenie chwytania i gąbkowania pomaga utrzymać mobilność dłoni i palców, co również pomaga w łagodzeniu bólu stawów.

2. Zimno: hamuje obrzęk stawów i stany zapalne.

  • Zawiń żelowy woreczek z lodem lub torebkę mrożonych warzyw w ręcznik i nałóż go na bolesne stawy, aby szybko ulżyć ból, ale pamiętaj, nigdy nie przykładaj lodu bezpośrednio na skórę. Tylko nie przesadzaj. Nakładaj zimny okład na 15 minut. Zrób co najmniej 30-minutową przerwę między zabiegami.
  • Ciepło – zimno. Będziesz potrzebował dwóch pojemników do tego zabiegu — ale ulga jest namacalna i warta kłopotów. Napełnij jeden pojemnik zimną wodą z kostkami lodu i drugi gorącą wodą o temperaturze, którą można tolerować. Zacznij od zimnej. Zanurz bolącą np. stopę w wodzie z lodem na 30 sek. a następnie w gorącej wodzie na tyle samo czasu. Przełączaj się z zimnego na gorący przez około 15 minut, zanurzając dotknięty staw w każdym na 30 sekund za każdym razem. 
    Zakończ zimną wodą i przytrzymaj przez pełną minutę.

3- Kapsaicyna

Kapsaicyna, pochodząca z papryki chili, jest składnikiem niektórych maści i kremów, które można kupić bez recepty. Produkty te zapewniają ciepło, łagodzące ból stawów. Kapsaicyna działa poprzez obniżenie poziomu związku zwanego substancją P, który przekazuje sygnały bólu do mózgu. 

Stwórz własny olejek z kapsaicyną

Możesz zrobić własny olejek do masażu, mieszając kilka szczypt mielonego cayenne z 2-3 łyżeczkami oliwy z oliwek. Nakładaj go na gazie kilka razy dziennie na nieuszkodzoną skórę na bolesnych stawach. Pierwsze kilka dawek wywoła uczucie pieczenia na powierzchni skóry, ale po tygodniu dyskomfort zniknie.
Uważaj — trzymaj go z daleka od ust, oczu i innych błon śluzowych.

5. Aromaterapia

  • Badania pokazują, że przyjemne aromaty, takie jak rumianek, róża, jaśmin, lawenda mogą wpływać na odczuwanie bólu. Japońscy naukowcy odkryli, że lawenda obniża poziom hormonu stresu, kortyzolu, co może sprawić, że poczujesz się zrelaksowany i mniej świadomi bólu. Szczególnie dobrze radzi sobie z bólem reumatycznym.
  • Koreańscy naukowcy odkryli, że pacjenci z zapaleniem stawów odczuwali mniejszy ból i byli mniej przygnębieni, gdy czuli aromaty różnych przypraw kuchennych, w tym majeranku, rozmarynu i mięty pieprzowej.  
  • Dodane do gorącej kąpieli olejki z jałowca lub melisy pomogą oczyścić stawy ze złogów kwasu i minerałów.
  • Olejki z lawendy i mięty pieprzowej działają przeciwzapalnie, warto dodać je do kąpieli lub rozcieńczone olejkiem nośnikowym wcierać w bolące miejsca.

Olejki eteryczne mogą być miłym dodatkiem do masażu. Bądź ostrożny – niektóre są znane jako substancje drażniące. Zrób test, aby zobaczyć, jak zareagujesz. Nie używaj ich na uszkodzoną lub podrażnioną  skórę.

6. Masaż

Ten naturalny środek stosowany jest od tysięcy lat. Ale współczesna nauka pokazuje, że może pomóc złagodzić ból. Istnieje wiele różnych typów. Porozmawiaj z lekarzem, zanim spróbujesz. Dobrze jest mieć masażystę, który pracował z ludźmi z RZS. Daj mu znać, jeśli masz jakieś obolałe miejsca, których powinien unikać. Możesz również poprosić go, aby nie używał produktów zapachowych, które mogłyby podrażnić skórę.

7. Magnesy na ból stawów

ból stawów wkladki magnetyczne

Terapie magnetyczne występują w różnych formach, takich jak bransoletki, naszyjniki, wkładki, podkładki lub dyski. Można je znaleźć w większości sklepów z naturalną żywnością.

Większość badań nad magnesami dotyczy osób z chorobą zwyrodnieniową stawów, typu artretyzmu związanego ze starzeniem się, a nie z RZS.

8. Akupunktura zmniejszająca ból

akupunktura na ból stawów

Akupunktura, tradycyjna forma medycyny chińskiej jest jednym z najstarszych naturalnych środków przeciwbólowych. Wykorzystuje bardzo drobne igły do stymulowania energii wzdłuż ścieżek w twoim ciele zwanych meridianami. Celem jest skorygowanie nierównowagi energii lub qi. Nie ma wielu badań dotyczących RZS, chociaż badania pokazują, że obniża poziom chemikaliów w twoim ciele związany z zapaleniem. Pomaga również w przewlekłym bólu, szczególnie w bólu pleców. Może również pomóc w chorobie zwyrodnieniowej stawów.

Ponieważ dotyczy to igieł, które muszą być czyste i odpowiednio umieszczone, idź na zabieg do specjalisty.

9. Akupresura na ból stawów

Akupresura może być pomocna w łagodzeniu, a nawet całkowitym eliminowaniu bólu wywołanego zapaleniem stawów. Niektóre z wymienionych punktów mogą być bardzo czułe, dlatego, zamiast je rozcierać, spróbuj zdecydowanego ucisku. Staraj się też pracować na nich 2-3 x dziennie, mając na uwadze, że efekty mogą pojawić się dopiero po upływie 6 miesięcy. Kiedy poczujesz poprawę, możesz ograniczyć terapię do jednej sesji dziennie.

Aby złagodzić ból dłoni, nadgarstków, łokci, ramion, lub szyi, pracuj na punkcie Jelito Grube 4 (LI4)

Praca na punkcie Żołądek 36 (St36) wspomaga stawy i cały organizm, przynosząc upragnione dobre samopoczucie.

Na ból i obrzęk łokci i ramion pomoże praca na puncie Jelito grube LI11.

W przypadku wystąpienia bólu kostek stymuluj punkty Śledziona Sp5 i Nerki K3.

10. Walcz ze stresem

Głębokie oddychanie i medytacja

Lęk, stres i depresja są powszechnymi powikłaniami stanów obejmujących przewlekły ból, takich jak zapalenie stawów.

Oddychaj powoli z brzucha. Może cię uspokoić i wyłączyć receptory stresu, które napinają mięśnie i nasilają ból. Ponadto, kiedy skupiasz się na oddychaniu, odrywasz mózg od myśli o bólu.

Wykonaj proste ćwiczenie:

  • Zamknij oczy.
  • Oddychaj głęboko.
  • Wyobraź sobie siebie w cichym, spokojnym miejscu.

Techniki medytacji i relaksacji mogą pomóc zmniejszyć ból stawów poprzez obniżenie stresu i umożliwienie lepszego radzenia sobie z nim. Zmniejszenie stresu może również pomóc zmniejszyć stan zapalny i ból.

Muzyka na ból stawów

Słuchanie ulubionej muzyki może złagodzić ból (może podnieść poziom hormonów zmniejszających wrażliwość na ból). W jednym badaniu Cleveland Clinic Foundation dotyczącym osób z bólem pleców, szyi lub stawów jedna grupa otrzymała listę relaksujących melodii, druga grupa wybrała własną ścieżkę dźwiękową, a trzecia w ogóle nie otrzymała recepty muzycznej. Dwie grupy słuchające muzyki miały niższy wskaźnik bólu stawów, depresji i niepełnosprawności niż grupa niemuzyczna, która doświadczyła wzrostu bólu. Badanie wykazało również, że rodzaj muzyki, której słuchasz, nie ma znaczenia, o ile ci się spodoba. Ludzie, którzy wybrali własne melodie, doświadczyli większego zmniejszenia bólu, depresji i niepełnosprawności niż ci, którzy słuchali ogólnej muzyki relaksacyjnej

11. Ruszaj się by mniej bolało

ruch na ból stawów

Brak lub ograniczenie ruchu może pomóc uniknąć bólu, ale może również usztywnić staw i spowolnić powrót do zdrowia. W przypadku OA niewystarczająca ilość ćwiczeń może przyspieszyć tempo uszkodzenia stawu.

Eksperci stwierdzili, że dla osób z OA ćwiczenia z inną osobą mogą być szczególnie korzystne. Może to być osobisty trener lub kumpel. 

Eksperci doradzają również ludziom, aby znaleźli aktywność, która im się podoba.

  • Aerobik, spacery lub pływanie — te wprawiają serce w ruch.
  • Trening siłowy — utrzymać silne mięśnie wokół stawów.
  • Ćwiczenia zakresu ruchu — pomogą stawom poruszać się tak, jak powinny.
  • Równoważenie ruchów pomaga uniknąć potknięć i upadków.
  • Tai Chi — ta powolna, delikatna sztuka walki może pomóc zmniejszyć ból i zwiększyć zakres ruchu. W badaniach z 2009 r, naukowcy odkryli, że praktykowanie tai chi jest szczególnie korzystne dla osób z chorobą zwyrodnieniową stawów (OA). Może pomóc w sile, elastyczności i równowadze. Nie ma wystarczających badań, aby dowiedzieć się, czy to działa, aby zmniejszyć ból RZS, ale może być coś do wypróbowania. Tai Chi obejmuje również głębokie oddychanie i relaks. Te aspekty mogą również pomóc zmniejszyć stres i pomóc w radzeniu sobie z przewlekłym bólem.
  • Joga
    Joga to dyscyplina łącząca ze sobą ciało i umysł. Istnieje wiele dziedzin jogi opierających się na ćwiczeniach, oddychaniu, a czasem również medytacji.
  • Chodź boso
    Chodzenie boso  zmniejsza obciążenie stawów kolanowych, minimalizując ból i niepełnosprawność z powodu choroby zwyrodnieniowej stawów o 12 % w porównaniu do chodzenia w butach. Kiedy musisz założyć buty, znajdź obuwie, które naśladuje naturalny kontur łuku i pięty, ale nie podnosi pięty, co wywiera większy nacisk na stawy. 
  • Jazda rowerem.

Doceniasz ten materiał? Podziel się treścią

Share on facebook
Share on pinterest

Komentarz

To może Cię zainteresować

  • Wszystko
  • CHOROBY I OBJAWY - NATURALNE LECZENIE
  • DARY NATURY
  • KOSMETYKI
  • PRZEZIĘBIENIE I GRYPA
Wszystko
  • Wszystko
  • CHOROBY I OBJAWY - NATURALNE LECZENIE
  • DARY NATURY
  • KOSMETYKI
  • PRZEZIĘBIENIE I GRYPA
Cera normalna — jak pielęgnować naturalnie

Cera normalna — jak pielęgnować naturalnie

terapia bacha

Terapia kwiatowa Bacha na stres, bezsenność, nerwicę

akupresura

Akupresura na przeziębienie

Sok z buraka jako lekarstwo

Sok z buraka jako lekarstwo

inhalacje na nieżyt nosa

Nieżyt nosa — 7 najskuteczniejszych przepisów ludowych

zespół bezdechu

Bezdech senny: sprawdź, czy masz te objawy i sygnały

Jestem, zainteresowana zdrowym sposobem życia. Życie w stylu EKO to moja pasja. Mam nadzieję, że dzięki mnie, stanie się też i Twoją. Zainspiruj się.

Najnowsze wpisy

Prezent dla Ciebie

Darmowy ebook - Naturalna apteczka domowa

Proszę czekać na wiadomość

Dziękuję!

Tu mnie znajdziesz